27 januar, 2012

Min venn reven og jeg

BOK: Min venn reven og jeg

FORFATTER: Jill Moursund
ÅR: 2011

PASSER FOR: 4-6 år

HANDLING: Mamma har det travelt og hun sier at jeg somler. Hvordan kan jeg være så sen, det lurer vi på både mamma og jeg. Mamma er så stresset at hun løper ned trappen før meg og hun ser ikke at jeg mister votten min så jeg må stoppe. Og så forsvinner mamma med bussen og jeg står igjen alene. Hvordan skal jeg komme meg til barnehagen uten mamma?. Heldigvis har jeg reven, den rosa fine reven. En fantasivenn er god å ha når verden blir litt vanskelig.

ANBEFALING: En realistisk og samtidig absurd fortelling om ei lita jente som må klare seg selv når bussen og mamma drar ifra henne. Hun får hjelp av en fantasivenn i form av reven på genseren hennes. Boka er både spennende og morsom. Illustrasjonene er en blanding av foto, utklipp og tegning.