18 november, 2013

Lottie Biggs - alt annet enn tragisk



FORFATTER:  Hayley Long

ÅR:  2013

PASSER FOR:  12-14 år

HANDLING:  Lottie Biggs er 14 år, og går i første klasse på videregående.  Hun bor i byen Cardiff i Wales sammen med mamma som er politi.  Storesøster Ruthie studerer i en annen by, og pappa bor 3 timers togreise unna.  I frisk stil får vi høre om Lotties ungdomsverden med skole, venninner og kjærester.  Lottie reflekterer masse over livet.  En dag faller hun for utsagnet «Jeg tenker, derfor er jeg» som bringer med seg et vell av filosofiske betraktninger.  Livet flyter ellers nokså hverdagslig avsted.  Men så plutselig tar det av.  Mamma, som har vært alenemor i 6 år, har nå blitt kjæreste med en politikollega.  Det er det vanskelig for Lottie å avfinne seg med.  Da hun i tillegg forstår at hun må tilbringe julen ikke bare sammen med mammas kjæreste, men også med kjærestens datter, brister tilværelsen fullstendig for Lottie, og hun begir seg ivei vekk hjemmefra.  Det krever mye å gå i seg selv når livets begivenheter tar pusten fra en før man omsider kan si til seg selv:  «Jeg er den jeg er, og jeg er åpenbart MAGISK!»

ANBEFALING:  Bøkene om Lottie Biggs er underholdende og lekende fortalt.  De er typiske jentebøker.  Temaet er familieforhold, vennskap og kjærester.  Det er Lottie selv som fører pennen, og hun skriver i en dagboklignende form.  Dette er den tredje boka.  De to første bøkene heter:  «Har det klikka for Lottie Biggs?» og «Lottie Biggs er ikke desperat».