28 februar, 2014

Knust suppe

BOK: Knust suppe

FORFATTER: Jenny Valentine

ÅR: 2011

PASSER FOR: 14 - 16 år

HANDLING: "Det var ikke mitt. Jeg hadde ikke mistet det, men gutten i køen sa jeg hadde det. Han bare stod der med et sånt jeg-vet-jeg-har-rett-uttrykk i ansiktet. Utenpå lo jeg av det, men innvendig følte jeg meg som en idiot. Jeg hadde ingen anelse om at det hadde skjedd noe viktig." 15 år gamle Rowan bor sammen med den 6 år gamle lillesøsteren Stroma, og det som er igjen av moren etter at storebroren Jack døde. Da Jack døde gikk familien i oppløsning. Det er nesten to år siden, faren har flyttet ut og moren har meldt seg ut. Hun bare sover. Det er Rowan som fungerer som en mor i huset. Det er hun som må ta ansvar. Men etter at hun møter Harper og blir kjent med Bee blir ingenting som før mer.

ANBEFALING: Dette er en helt nydelig bok. Liker du bøker som både får deg til å le og gråte da bare MÅ du lese denne. Den er så mye mer enn en trist bok. Den er varm, engasjerende og underholdende og full av kloke tanker. Boka har et trist utgangspunkt med emner som døden og sorg, men det er også en varm og nydelig kjærlighetshistorie og jammen får den deg til å le litt også.