21 august, 2012

Farmor og jeg

BOK: Farmor og jeg

FORFATTER: Anna Fiske

ÅR: 2011

PASSER FOR: 4-12

HANDLING: I følge forfatteren er dette en bok om en farmor og et av hennes barnebarn, og barnebarnet er henne selv. Først får vi en liten presentasjon av farmor og familien med "famorfakta". Så følger historien "Bingo" der Anna og farmor er på bingo. Og det er litt av et bingobesøk. I "Ekornet" får vi høre hvordan det går når Anna tar med seg leke-ekornet sitt på skolen selv om det ikke er lov å ha med seg leker. Vi får være med farmor på besøk til søstrene Lundgren. Vi er ute i sterk kuling og vi feirer jul.

Det må jeg si, Anna Fiske må ha hatt litt av en farmor. I dag hadde hun sikkert fått en diagnose som hyperaktiv eller noe lignende.
ANBEFALING: Dette var rett og slett skikkelig morsomt. Jeg satt og småhumret meg gjennom hele boka. Boka er laget som en tegneserie, oppdelt i ruter og med snakkebobler. Typiske Anne Fiske illustrasjoner i enkel strek med masse detaljer. Stilen hennes kler veldig godt tegneserieformen. Og enten så dikter Anna Fiske veldig godt eller så har hun hatt en helt unik farmor. For voksne et skikkelig famor-mareritt, og for barn reine drømmefarmoren. Uansett en supermorsom bok. Løp og lån!