30 oktober, 2015

Tro, håp og eplekake

BOK: Tro, håp og eplekake : Det er alltid noen smuler igjen

FORFATTER: Sarah Moore Fitzgerald

ÅR: 2015

PASSER FOR: 10-14 år

HANDLING: Oscar er Megs beste venn. En venn som ser lyst på det meste og dessuten baker verdens beste eplekaker. De er nærmeste naboer og har kjent hverandre siden de var små. Når familien til Meg flytter til New Zealand for et halvt år blir det vanskelig å ta vare på vennskapet og den gryende forelskelsen. Så får Meg sjokkbeskjeden. Oscar er forsvunnet og de tror han har tatt livet av seg. Midt i sorgen bestemmer Meg seg for å finne ut hva som egentlig har skjedd med Oscar. Det viser seg at han har fått en ny bestevenn mens Meg har vært bortreist. Paloma med silkehåret har flyttet inn i huset til Meg og overtatt både rommet hennes og bestevennen. Men hva er det egentlig som har skjedd? Har Oscar virkelig tatt livet av seg eller er han fortsatt i live, slik lillebroren, Stevie, tror? Og er egentlig Paloma så fantastisk snill og god og vakker som hun ser ut til?

ANBEFALING: En nydelig fortelling om vennskap og om hvor viktig det er å ikke gi opp håpet. Det er også en fæl bok om mobbing, om en manipulerende person med et ganske sykt syn på det meste. En spennende bok om jakten på sannheten om Oscars selvmord. Og det er en feelgood-bok med høy underholdningsfaktor.